グオリャン・タンGuo-Liang Tan陈国良

Guo-Liang Tan

Guo-Liang Tan

Guo-Liang Tan Promises Lovers Make 2017 Acrylic on fabric and wood 75 x 62.5cm Guo-Liang Tan Promises Lovers Make 2017 Acrylic on fabric and wood 75 x 62.5cm Guo-Liang Tan Promises Lovers Make 2017 Acrylic on fabric and wood 75 x 62.5cm
グオリャン・タンは、半透明の布を支持体にし、水を多く含んだアクリル絵具を布に染み込ませて抽象画を制作しています。半透明の布から透けて見えるキャンバスの木枠は支持体に染み込んだ絵具と調和し、静寂で奥行きのある空間を感じさせます。初期作品では静物をモチーフとした具象画を描いており、近年の抽象画への変化は彼の「見ること」に対する意識の転換といえます。支持体に染み込み定着された色彩と筆致から想起させられる彼の身振りは絶え間なく変化していく未来を、背後に見える木枠は遠い過去を想起させます。多層的な彼の作品は鑑賞者に豊かな広がりと発見を与えるでしょう。

グオリャン・タンは、1980年シンガポール生まれ。2003年にロンドン大学ゴールドスミスカレッジ ファインアート&クリティカルスタディーズ専攻を卒業、2015年にグラスゴー芸術大学 ファインアート専攻を修了。主な個展に、「Ghost Screen」Ota Fine Arts Singapore シンガポール(2017年) 「Play Dead」Space Cottonseed シンガポール(2012年) 、主なグループ展に、「Making Of An Institution」NTU Centre of Contemporary Art Singapore, シンガポール(2017年)、 「Suppose There is A」Institute of Contemporary Art Singapore, シンガポール(2017年)、 「Alpha Tango」Grey Projects, シンガポール(2017年), 「Of The Sea」Chatham Historic Dockyard, イギリス(2016年)、「í drögum / Prehistoric Loom IV」Akureyri Art Museum, アイスランド(2016年)。自身の作品と並行して、他作家を含むキュレーションや出版プロジェクト等にも意欲的に取り組む。主なキュレーションに「We who saw signs」Institute of Contemporary Arts Singapore (ICAS), シンガポール(2011年)、「Found & Lost」 Osage Gallery , シンガポール(2009年)、「Gloaming」Grey Projects, シンガポール(2008年)。主な評論/出版に「Excerpts from The Archaeology of Touch`s in Place.Labour.Capital.」published by NTU Centre of Contemporary Art Singapore(2017年)、「`Painting Time` in Impermanent Durations」published by RMIT/Lancaster Institute for the Contemporary Arts/Institute of Contemporary Arts Singapore(2016年)、「Amar Kanwar: The Sovereign Forest」Art Review Asia(2016年)、「Each Blade of Grass Each Shrub Each Tree」Art Review Asia(2016年)。受賞/レジデンスに、「NTU Centre Of Contemporary Art Singapore Residency」(2016年)、「Antje und Jürgen Conzelmann Preis」(2015年)、「Axisweb Artwriting Conzelmann Preis」(2014年)など。
Guo-Liang Tan (b. 1980, Singapore) is a visual artist working primarily in painting and text. In his work, the painterly and the textual act as surfaces for performing affect that can conjure a haunting or a promise. He is interested in how this sense of absence, located in the past and/or the future, frames our present-ness and of our subjectivities. Tension between the phenomenological and the psychological are played out in the process of painting and writing, staging congruencies and slippages that occurs within material and language. Tan's practice revolves around these moments of overlaps and gaps where projections and disruptions may be used to map out territories of desire.

Tan completed his BA Fine Art & Critical Studies at Goldsmiths College, London and his MFA at Glasgow School of Art. He was also a guest student at The Städelschule, Frankfurt am Main, Germany. His work has been exhibited and collected in Asia and Europe. A selection of his paintings was selected for the Singapore Platform at the inaugural Art Stage in 2011. In 2012, he presented his first solo exhibition 'Dead Play' at Space Cottonseed. He was subsequently awarded the National Arts Council Scholarship for visual art as well as the Mackendrick Scholarship and the Antje und Jürgen Conzelmann Preis for painting. Recent exhibitions include The Trouble With Painting Today in Pump House Gallery, London, and Peacetime Resistance in Bærum Kunsthall, Oslo and Glasgow Project Room.

Alongside his own work, he also collaborates with other artists on curatorial and publication projects, including 'Found & Lost' (2009) for Osage Gallery, 'We who saw signs' (2011) for Institute of Contemporary Arts Singapore (ICAS) and 'Singapore Intensive' (2012) for Future Perfect. His artist publication on drawing, 'Aversions' (2009) brought together contributions from a host of contemporary artists in Singapore to explore the conceptual and the performative in drawing. He was an artist-in-residence at the NTU CCA residency in 2015 and currently runs the project space Peninsular.
陈国良近年来主要以半透明的画布作为基底,通过令有大量水分的丙烯颜料渗入画布中进行抽象作品创作。透过半透明的画布映出的木框结构与被渲染进基底的颜料相互调和,使观赏者感受到寂静深远的空间。艺术家早年的作品是以静物为主题的具象绘画,而近年来艺术家转向抽象绘画的变化可以归根他对于“看”的意识的转换。渲染进基底后被固定的色彩与笔触,使观赏者可以联想到瞬息万变地迈向未来的艺术家自身;同时,其背后的木框结构可让我们回想起遥远的过去。艺术家多层次的作品将会给观者带来更丰富的广度及发现。


陈国良,1980年生于新加坡。2003年毕业于伦敦大学金史密斯学院艺术批判研究学系,2015年格拉斯哥艺术学院艺术硕士毕业。
主要的个展如:“Ghost Screen”Ota Fine Arts Singapore 新加坡(2017年) 、“Play Dead”Space Cottonseed新加坡(2012年)。主要的联展如:“Making Of An Institution”NTU Centre of Contemporary Art Singapore, 新加坡(2017年) 、“Suppose There is A”Institute of Contemporary Art Singapore, 新加坡(2017年)、“Alpha Tango”Grey Projects, 新加坡(2017年)、“Of The Sea”Chatham Historic Dockyard, 英国(2016年)、“í drögum / Prehistoric Loom IV”Akureyri Art Museum, 冰岛(2016年)。创作之余,艺术家亦积极致力于艺术家合作、策展、出版等项目。主要的策展项目如:“We who saw signs”Institute of Contemporary Arts Singapore (ICAS), 新加坡(2011年)、“Found & Lost” Osage Gallery , 新加坡(2009年)、“Gloaming”Grey Projects, 新加坡(2008年)、主要艺术评论与出版项目如:“Excerpts from The Archaeology of Touch`s in Place.Labour.Capital.”published by NTU Centre of Contemporary Art Singapore(2017年)、“`Painting Time` in Impermanent Durations”published by RMIT/Lancaster Institute for the Contemporary Arts/Institute of Contemporary Arts Singapore(2016年)、“Amar Kanwar: The Sovereign Forest”Art Review Asia(2016年)、“Each Blade of Grass Each Shrub Each Tree”Art Review Asia(2016年)。获奖与驻地项目如:NTU Centre Of Contemporary Art Singapore Residency(2016年)、Antje und Jürgen Conzelmann Preis(2015年)、Axisweb Artwriting Conzelmann Preis(2014年)