竹川 宣彰Nobuaki Takekawa竹川宣彰

Nobuaki Takekawa

Nobuaki Takekawa

竹川 宣彰
Cat Olympics: Soccer Field
2017
陶器、木材、鉄、セラミックタイル、ガラスタイル
80 x 151 x 121.5 cm
Nobuaki Takekawa
Cat Olympics: Soccer Field
2017
Ceramic, wood, metal, ceramic-tile, glass-tile
80 x 151 x 121.5 cm
Nobuaki Takekawa
Cat Olympics: Soccer Field
2017
Ceramic, wood, metal, ceramic-tile, glass-tile
80 x 151 x 121.5 cm
竹川宣彰の作品は、平面、立体、インスタレーションなど多岐に渡り、彼個人のアイデンティティや関心をベースにしながらも、同時に社会や政治の渦中にある問題を考察します。誰しもにあてはまるような包括的でシリアスな問題をテーマの軸としながらも、そのモチーフは、牛乳パックや虫歯など竹川ならではのセンスとユーモアに富んでおり、必ずしも美術の知識を問わない親しみやすいものとなっています。また一方で、「大航海時代」や「経済史」といった人類史や自然史に関わる大きな物語としての壮大な歴史性を背景に兼ね備えることで、作品の親しみやすさの中に現代の社会や政治に対する鋭い批判的態度が見え隠れしています。
竹川の表現スタイルは、彼の重要なモチーフのひとつである海や波のように流動的でありつつも、その根幹はペインティングなどのオーソドックスな手法についての地道な研究と、蝉や貝、ナマコといった生物の観察を通して得られる人間の外側の世界にある時間性への意識に支えられています。そこから生み出される独特の表現には、従来の人間中心的なアートヒストリーから離れ、伝統的な西洋美術の表現とアジア的な表現の新しい関係を構築しようとする竹川の試みを見出すことができます。
竹川の複眼的な視点と時間性を内包した物語を共有しながらも、鑑賞者はあたかも「地図」を読むようにして、作品を前に「自らの立ち位置」を考えられるような、そんな開放的な雰囲気も竹川の作品の魅力のひとつとなっています。

竹川宣彰は1977年東京都生まれ。2002年に東京藝術大学油絵科を卒業すると同年にオオタファインアーツで個展を開催します。「リアル・ジャパネスク:世界の中の日本現代美術」国立国際美術館、大阪(2012年)、「第12回リヨンビエンナーレ」リヨン現代美術館、フランス(2013年)、「あいちトリエンナーレ2016」愛知(2016年)、「Singapore Biennale 2016」Singapore Art Museum、シンガポール(2016年)、「The 9th Vladivostok International Biennale of Visual Arts」State Art Gallery of Primorsky region、ロシア(2017年)、「Roppongi Crossing 2019: Connexions」森美術館、東京(2019年)など。国内外で数多くの展覧会に参加しながら、デモなどの路上の活動にも加わることで、社会・歴史と個人の関係を問い直す新しい表現方法を、アートの枠を超えて常に模索しています。
Nobuaki Takekawa creates a wide array of works ranging from painting to drawing, sculpture and installation art. His works, while based on his personal identity or interests, are also concerned with topics in the vortex of social and political matters. Although these serious and comprehensive issues, which anyone can be involved in, are key themes in his works, the motifs which he selects - such as milk cartons or bad teeth - are rich in his original sense and humor. Therefore, his works are friendly to the viewer as they do not necessarily require prior knowledge of art. Nevertheless, the artist's critical attitude towards the contemporary society and politics is hidden within the contexts of his works. He makes reference to the "Age of Great Voyage" or "Economic History", from the vast history of nature and humankind, in establishing the grand narratives in his work.

While the style of Takekawa's art practice is very fluid, as if inspired by the flow of oceans and waves (important motifs in his work), its basis can be found in his constant research on the orthodox technique of painting, as well as an awareness of the sense of time outside the human world, obtained from his observation of organisms such as cicada, seashell and sea cucumber. With his unique expression born from these roots, Takekawa aims to construct a new relationship between the expression of traditional Western and Asian art by putting aside the old practice of art history.

Sharing Takekawa's multi-faceted views and narratives which involve the sense of time and history, viewers are able to reflect on their own "place and position", in the same way one would read maps (also a significant motif in his work). Such openness is one of the unique qualities of his work.

Nobuaki Takekawa was born in Tokyo, Japan, in 1977 and completed BA in Fine Arts at the Tokyo University of the Arts in 2002. In the same year, he presented his first solo exhibition at Ota Fine Arts (Tokyo). In recent years, he has participated in various exhibitions in Japan and abroad - "Portrait Session" (Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Hiroshima, 2007), "Real Japanesque: The Unique World of Japanese Contemporary" (The National Museum of Art, Osaka, 2012), "12th Biennale de Lyon" (Musée d'art contemporain de Lyon, Lyon, 2013), etc. - while also participating in street activities, including protest demonstrations. Takekawa always pursues new methods of expression, questioning the relation between the society/ history and individuals by crossing various boundaries in the field of art.
竹川宣彰的作品形式横跨平面、立体、装置等,艺术家不单以自身的自我认同及对于自我的关心作为出发点,同时也探究着社会及政治漩涡里所存在的问题。尽管竹川宣彰所使用的题材中心是适用于大众的通用型严肃议题,然而放眼其创作元素,在牛奶盒、蛀牙等物件当中富含着竹川式幽默与艺术家的选材能力,因而摇身一变成了无论是否具备美术知识,亦能容易亲近的物品。另一方面,其作品同时兼具了“大航海时代”与“经济史”这般浩瀚的历史背景,也因作品如此关系着人类及自然史,使得观赏者可以从作品散发的亲和力中,隐约瞥见艺术家对于当代社会及政治上犀利的批判态度。
竹川宣彰表现手法中的流动性如同其创作概念中重要的海浪意象般;而支撑着这股流动性的骨干,实为艺术家对于绘画等传统技巧的研究,以及透过观察蝉、贝类、海参等生物所体悟到的人类以外的时间性。如此,我们可以看到竹川宣彰以其孕育出的独特表现手法,尝试着脱离自古以来以人类为中心的艺术历史,建构出新的传统西方美术表现手法与亚洲式表现之间的新关系。
此外,竹川宣彰的作品所具有的开放氛围也是其作品的魅力之一。艺术家在与观赏者共享复数视角及时序性故事的同时,也把观赏者定位在犹如在阅读“地图”般:面对着作品,进而思考“自己的定位”。


竹川宣彰,1977年生于东京都。2002年毕业于东京艺术大学油画学系后,同年在大田秀则画廊举办个展。参与多数国内外展览如,“Real Japanesque:世界上日本当代艺术” 国立国际美术馆、大阪(2012)、”第12届里昂双年展” 里昂现代美术馆、法国(2013)、“爱知三年展2016“ 爱知(2016)、”Singapore Biennale 2016“ Singapore Art Museum、新加坡(2016)、”The 9th Vladivostok International Biennale of Visual Arts“ State Art Gallery of Primorsky region、俄罗斯(2017)、”Roppongi Crossing 2019: Connexions“ 森美术馆、东京(2019)等。也由于艺术家经常参与游行示威等活动,使其可以超脱艺术领域摸索着质疑社会、历史与个人之间的关系时可运用的崭新手法。