樫木 知子Tomoko Kashiki樫木知子

Tomoko Kashiki

Tomoko Kashiki

樫木 知子 うでピアノ 2015年 
アクリル、水性アルキド樹脂絵具、パステル、砂、粘土、麻布、木パネル 212.2 x 183 cm
Tomoko Kashiki Arm Piano 2015 
Acrylic, alkyd, pastel, sand, clay, linen, wooden panel 212.2 x 183 cm
Tomoko Kashiki Arm Piano 2015 
Acrylic, alkyd, pastel, sand, clay, linen, wooden panel 212.2 x 183 cm
樫木知子の描く人物像は、時に断片化し、部屋、あるいは庭といった、限られた空間に配置され、人とにじみ出る存在感を絵画表面に閉じ込めています。
平滑なテクスチュアと流麗な描線は、一見日本画と見まがうほどですが、作品は全てアクリルで描かれ、描いた画布の上をサンダーで削り、再び描くというプロセスを経て、滑らかな絵画表面と幾重にも重なる色層の背景を獲得しています。平安仏画や松園などの近代美人画をも彷彿とさせる画風は、京都に生まれ学んだことによるのかもしれません
「絵の始まりは自分のイメージで、ゴールはそれにどれだけ近づくかということ」と作家が言うように、蓄積した光景をつむぎ、発酵させ、ゴールに近づくために描いては消し、進行中の画面とゴールを照らしあわせ、印象を調整するモチィーフや表情を幾度も加減することで、折り重なるレイヤーを持つ絵画を形作ります。フラットに磨かれた画面は、時間や手の痕跡を消すことを志向して作られますが、それは、描かれたものはそもそも物語を持つものではなく、ただ頭の中にあるものであって、そこに時間は存在しないと考えるからです。日常の光景は、ゴールに近づくにつれ変貌をとげ、さながら白昼夢のように鮮烈な印象を残す絵画となります。

樫木知子は、1982年京都生まれ。京都市立芸術大学美術研究科の修士号、博士号の両方を取得し卒業。近年の展覧会に「アペルト05 樫木知子 ~Daydream~」金沢21世紀美術館(2016年)、「高橋コレクション展:ミラー・ニューロン」東京オペラシティアートギャラリー(2015年)、「the 7th Asia Pacific Triennale of Contemporary Art」Queensland Art Gallery、ブリスベン(2012年)、「ヨコハマトリエンナーレ」横浜(2011年)、「Bye Bye Kitty!!!」Japan Society Gallery、ニューヨーク(2011年)など。さらに、the Museum of Old and New Art(タスマニア、オーストラリア)、Queensland Art Gallery(ブリスベン、オーストラリア)、そしてトヨタアートコレクションをはじめとする公私コレクションに収蔵されています。
A portrait that Tomoko Kashiki describes is fragmented at times and placed in the limited space. It traps a person and its exuded presence on the surface of a painting.

Although the flat and smooth texture and flowing lines strike viewers as a Japanese-style painting apparently, all the works are actually described by acrylic. Taking the process of sanding and repainting on a canvas, her artworks show that smooth painting surface and the background of multi-layered colors. Her painting style which reminds of Buddhist paintings in the Heian period and Bijinga, pictures of beautiful women, with pinewood gardens might be derived from Kyoto where she was born and raised.

As the artist states, "The beginning of painting is my image, and the goal is how much I can approach to it", she creates paintings with overlapping layers by weaving accumulated scenes, fermenting them, erasing them to get closer to goals, checking the ongoing canvas and the goals, and moderating motifs and expressions which adjust the impression. The flatly sophisticated canvas is designed intending to delete the time and evidences of hands because it is considered that described things do not originally contain stories but exist in the head, so time does not exist there. An ordinary sight undergoes a change as it moves toward goals, and it becomes a painting that leaves vivid impression like a daydream.

About the Artist
Tomoko Kashiki was born in Kyoto in 1982. She completed M.F.A. and Ph.D. in Painting at Graduate School of Kyoto City University of Arts. In the past, she had a solo exhibition "Aperto 05, KASHIKI Tomoko ~Daydream~" at 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa (Kanazawa, 2015) and participated in "Takahashi Collection: Mirror Neuron" (Tokyo, 2015), "the 7th Asia Pacific Triennale of Contemporary Art" (Brisbane, 2012), "Yokohama Triennale" (Yokohama, 2011), "Bye Bye Kitty!!!" (Japan Society Gallery, New York, 2011) and other group exhibitions all over the world. Her works are also part of public and private collections, including the Museum of Old and New Art (Tasmania, Australia), the Queensland Art Gallery/Gallery of Modern Art (Brisbane, Australia) and the Toyota Art Collection.
樫木知子的绘画时常将人物形象碎片化。碎片化的人物被画被安排于房间、院子等局限性空间里,将渗透出来的人的存在感封存于绘画表面。
乍看下作品彷佛日本画一般平滑的表面和流畅优美的线条,实际上都为丙烯颜料所作。她通过反复作画、打磨后再作画的一系列过程,创造出了如此光滑的绘画表面和色彩层次丰富的背景画面。或许与她生长求学于京都的经历有关,她的画风让人不禁联想到平安时期的佛教绘画,或是上村松园等人的近代美人画。
“画始于我脑海中的某个意象,每张画的目标都是如何接近它。”正如画家所言,她编织光景,等它们发酵,在画布上画了又消去,对比创作中的画面和脑海中的意象,反复对画面中的形象和人物的表情做出微妙的调整,来创造多层次的画面。画家笔下光滑的画面致力于抹去时间和创作的痕迹,这是因为所画的意象并非有叙述性的故事,它们只存在于画家的内心,而在那里,线性的时间并不存在。日常光景随着画面的行进逐渐变容,最终成为那如白日梦境般生动形象的绘画。

樫木知子,1982年出生于京都。于京都市立艺术大学美术研究科取得硕士、博士学位。近年参加“Aperto05 樫木知子 ~Daydream~”金泽21世纪美术馆(2016年)、“高桥收藏品展:Mirror neuron” Tokyo Opera City Art Gallery(2015年)、“the 7th Asia Pacific Triennale of Contemporary Art” 昆士兰美术馆,布里斯班(2012年)、“横滨三年展”(2011年)、“Bye Bye Kitty!!!” Japan Society Gallery,纽约(2011年)等展览。其作品被新旧艺术博物馆(塔斯马尼亚、澳大利亚)、昆士兰美术馆&昆士兰现代艺术画廊(布里斯班,澳大利亚)、Toyota Art Collection为首的多家公、私立机构所收藏。